دفتر نشر اثار واندیشه های حجت الاسلام سروری

×
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
چهارشنبه, 30 خرداد 1397
کودکان در فضای مجازی نوجوانان در فضای مجازی خانواده و شبکه های اجتماعی میوه های اخلاقی انبیاء زندگی و خدا فصل دل تکانی خصوصیات مرد خوب و اهل زندگی بر باد رفته منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر پله ای تا خدا اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال در دست چاپ در دست چاپ در دست چاپ
آیه های زندگی
ماه رمضان
ماه رمضان

 

شَهْرُ رَمَضانَ‏ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ. سوره بقره، آیه ۱۸۵

(روزه، در چند روز معدودِ) ماهِ رمضان است؛ ماهى که قرآن، براى راهنمایى مردم، و نشانه‏ هاى هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است. پس آن کس از شما که در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن کس که بیمار یا در سفر است، روزهاى دیگرى را به جاى آن، روزه بگیرد! خداوند، راحتى شما را مى‏خواهد، نه زحمت شما را! هدف این است که این روزها را تکمیل کنید؛ و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده، بزرگ بشمرید؛ باشد که شکرگزارى کنید!

[ آرشیو کامل ]

سؤالات ارزنده ابوذر غفاری از محضر پیامبر اکرم ـ

مجموعه سؤالات ارزنده جناب ابوذر غفاری از محضر پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـپرسیده اند که حاوی توصیه های زیبایی از جناب پیامبر گرامی می باشد. که توجه این سوالات بسیار در زندگی امروز ما راهگشا است واکثر مشکلات اخلاقی ما در گروه توجه  وتعمق کردن به این سوالات وپاسخ آنهاست. منابع این حدیث اول بیان می کنم: «الخصال، ج‏2، ص524 ـ 526» ، « إرشاد القلوب إلى الصواب، ج‏1، ص139ـ 141» ، « بحار الأنوار ، ج‏74، ص72ـ 75» ، «معانی الأخبار، ص332ـ 335» ، « مکارم الأخلاق، ص472ـ 473».

که البته متن حدیث از کتاب «مکارم الاخلاق» با ترجمه سید ابراهیم میر باقرى‏  برای شما انتخاب شده است.

متن حدیث

قَالَ أَبُو ذَرٍّ: دَخَلْتُ یَوْماً عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ـ صلی الله علیه و آله ـ وَ هُوَ فِی الْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ.

فَقَالَ : یَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّ لِلْمَسْجِدِ تَحِیَّةً

قُلْتُ: وَ مَا تَحِیَّتُهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟

قَالَ: رَکْعَتَانِ تَرْکَعُهُمَا. ثُمَّ الْتَفَتُّ إِلَیْهِ .

فَقُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَرْتَنِی بِالصَّلَاةِ فَمَا الصَّلَاةُ؟

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ : الصَّلَاةُ خَیْرُ مَوْضُوعٍ فَمَنْ شَاءَ أَقَلَّ وَ مَنْ شَاءَ أَکْثَرَ.

قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ أَیُّ الْأَعْمَالِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ؟

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ : الْإِیمَانُ بِاللَّهِ ثُمَّ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِهِ.

قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ أَیُّ الْمُؤْمِنِینَ أَکْمَلُ إِیمَاناً؟

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ : أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً.

قُلْتُ: وَ أَیُّ الْمُؤْمِنِینَ أَفْضَلُ ؟

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ :مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ یَدِهِ‏.

قُلْتُ :وَ أَیُّ الْهِجْرَةِ أَفْضَلُ؟

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ :مَنْ هَجَرَ السُّوءَ.

قُلْتُ: وَ أَیُّ اللَّیْلِ أَفْضَلُ ؟

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ :جَوْفُ اللَّیْلِ الْغَابِرِ.

قُلْتُ: فَأَیُّ الصَّلَاةِ أَفْضَلُ ؟

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ :طُولُ الْقُنُوتِ‏.

قُلْتُ: فَأَیُّ الصَّوْمِ أَفْضَلُ ؟

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ : فَرْضٌ مُجْزِئٌ وَ عِنْدَ اللَّهِ أَضْعَافُ ذَلِکَ‏.

قُلْتُ فَأَیُّ الصَّدَقَةِ أَفْضَلُ ؟

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ :جُهْدٌ مِنْ مُقِلٍّ إِلَى فَقِیرٍ فِی سِرٍّ.

قُلْتُ :وَ أَیُّ الزَّکَاةِ أَفْضَلُ ؟

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ : أَغْلَاهَا ثَمَناً وَ أَنْفَسُهَا عِنْدَ أَهْلِهَا.

قُلْتُ وَ أَیُّ الْجِهَادِ أَفْضَلُ؟

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ : مَا عُقِرَ فِیهِ جَوَادُهُ وَ أُهَرِیقَ دَمُهُ‏.

قُلْتُ: وَ أَیُّ آیَةٍ أَنْزَلَهَا اللَّهُ عَلَیْکَ أَعْظَمُ ؟

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ :آیَةُ الْکُرْسِیِ‏.

قَالَ ابو ذر : قُلْتُ : یَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا کَانَتْ صُحُفُ إِبْرَاهِیمَ ؟

قَالَ: کَانَتْ أَمْثَالًا کُلُّهَا أَیُّهَا الْمَلِکُ الْمُسَلَّطُ الْمُبْتَلَى إِنِّی لَمْ أَبْعَثْکَ لِتَجْتَمِعَ الدُّنْیَا بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ وَ لَکِنِّی بَعَثْتُکَ لِتَرُدَّ عَنِّی دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ فَإِنِّی لَا أَرُدُّهَا وَ إِنْ کَانَتْ مِنْ کَافِرٍ أَوْ فَاجِرٍ فُجُورُهُ عَلَى نَفْسِهِ وَ کَانَ فِیهَا أَمْثَالٌ وَ عَلَى الْعَاقِلِ مَا لَمْ یَکُنْ مَغْلُوباً عَلَى عَقْلِهِ أَنْ یَکُونَ لَهُ ثَلَاثُ سَاعَاتٍ سَاعَةٌ یُنَاجِی فِیهَا رَبَّهُ وَ سَاعَةٌ یُفَکِّرُ فِیهَا فِی صُنْعِ اللَّهِ تَعَالَى وَ سَاعَةٌ یُحَاسِبُ فِیهَا نَفْسَهُ فِیمَا قَدَّمَ وَ أَخَّرَ وَ سَاعَةٌ یَخْلُو فِیهَا بِحَاجَتِهِ مِنَ الْحَلَالِ مِنَ المَطْعَمِ وَ الْمَشْرَبِ وَ عَلَى الْعَاقِلِ أَنْ لَا یَکُونَ ظَاعِناً إِلَّا فِی ثَلَاثٍ تَزَوُّدٍ لِمَعَادٍ أَوْ مَرَمَّةٍ لِمَعَاشٍ أَوْ لَذَّةٍ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ عَلَى الْعَاقِلِ أَنْ یَکُونَ بَصِیراً بِزَمَانِهِ مُقْبِلًا عَلَى شَأْنِهِ حَافِظاً لِلِسَانِهِ وَ مَنْ حَسَبَ کَلَامَهُ مِنْ عَمَلِهِ قَلَّ کَلَامُهُ إِلَّا فِیمَا یَعْنِیهِ‏.

قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا کَانَتْ صُحُفُ مُوسَى ؟

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ :کَانَتْ عِبَراً کُلُّهَا عَجَبٌ لِمَنْ أَیْقَنَ بِالنَّارِ ثُمَّ ضَحِکَ عَجَبٌ لِمَنْ أَیْقَنَ بِالْمَوْتِ کَیْفَ یَفْرَحُ عَجَبٌ لِمَنْ أَبْصَرَ الدُّنْیَا وَ تَقَلُّبَهَا بِأَهْلِهَا حَالًا بَعْدَ حَالٍ ثُمَّ هُوَ یَطْمَئِنُّ إِلَیْهَا عَجَبٌ لِمَنْ أَیْقَنَ بِالْحِسَابِ غَداً ثُمَّ لَمْ یَعْمَلْ‏.

قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ فَهَلْ فِی الدُّنْیَا شَیْ‏ءٌ مِمَّا کَانَ فِی صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَ مُوسَى ع مِمَّا أَنْزَلَهُ اللَّهُ عَلَیْکَ؟

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ : اقْرَأْ یَا أَبَا ذَرٍّ «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى* وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى* بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا* وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏* إِنَّ هذا (یَعْنِی ذِکْرَ هَذِهِ الْأَرْبَعِ الْآیَاتِ ) لَفِی الصُّحُفِ الْأُولى‏* صُحُفِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسى‏.»

قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ أَوْصِنِی.

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ : أُوصِیکَ بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّهُ رَأْسُ أَمْرِکَ کُلِّهِ.

فَقُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ زِدْنِی.

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ :عَلَیْکَ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ ذِکْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِنَّهُ ذِکْرٌ لَکَ فِی السَّمَاءِ وَ نُورٌ فِی الْأَرْضِ‏.

قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ زِدْنِی.

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ :عَلَیْکَ بِالْجِهَادِ فَإِنَّهُ رَهْبَانِیَّةُ أُمَّتِی‏.

قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ زِدْنِی.

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ : عَلَیْکَ بِالصَّمْتِ إِلَّا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّهُ مَطْرَدَةٌ لِلشَّیْطَانِ عَنْکَ وَ عَوْنٌ لَکَ عَلَى أُمُورِ دِینِکَ‏.

قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ زِدْنِی.

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ :إِیَّاکَ وَ کَثْرَةَ الضَّحِکِ فَإِنَّهُ یُمِیتُ الْقَلْبَ وَ یَذْهَبُ بِنُورِ الْوَجْهِ‏

قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ زِدْنِی .

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ : انْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ تَحْتَکَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقَکَ فَإِنَّهُ أَجْدَرُ أَنْ لَا تَزْدَرِیَ نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکَ.

قُلْتُ :یَا رَسُولَ اللَّهِ زِدْنِی.

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ :صِلْ قَرَابَتَکَ وَ إِنْ قَطَعُوکَ وَ أَحِبَّ الْمَسَاکِینَ وَ أَکْثِرْ مُجَالَسَتَهُمْ‏

قُلْتُ :یَا رَسُولَ اللَّهِ زِدْنِی.

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ :قُلِ الْحَقَّ وَ إِنْ کَانَ مُرّاً.

قُلْتُ :یَا رَسُولَ اللَّهِ زِدْنِی.

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ :لَا تَخَفْ فِی اللَّهِ لَوْمَةَ لَائِمٍ‏.

قُلْتُ :یَا رَسُولَ اللَّهِ زِدْنِی.

قَالَ ـ صلی الله علیه و آله ـ :یَا أَبَا ذَرٍّ لِیَرُدَّکَ عَنِ النَّاسِ مَا تَعْرِفُ مِنْ نَفْسِکَ وَ لَا تجر [تَجِدْ ]عَلَیْهِمْ فِیمَا تَأْتِی فَکَفَى بِالرَّجُلِ عَیْباً أَنْ یَعْرِفَ مِنَ النَّاسِ مَا یَجْهَلُ مِنْ نَفْسِهِ وَ یجر [یَجِدَ] عَلَیْهِمْ فِیمَا یَأْتِی.

قَالَ ابو ذر: ثُمَّ ضَرَبَ عَلَى صَدْرِی وَ قَالَ: یَا أَبَا ذَرٍّ لَا عَقْلَ کَالتَّدْبِیرِ وَ لَا وَرَعَ کَالْکَفِّ عَنِ الْمَحَارِمِ وَ لَا حَسَبَ کَحُسْنِ الْخُلُق‏.[1]

ترجمه:

ابو ذر گوید: روزى بر رسول اکرم وارد شدم که تنها در مسجد نشسته بود، من از تنهایى حضرت استفاده کردم.

فرمود:ابا ذر! براى مسجد تحیّت است. گفتم چگونه است؟ فرمود: دو رکعت نماز.

بعد رو به من کرد.

من عرض کردم: یا رسول الله مرا به نماز مى‏خوانى، نماز چیست؟

فرمود: نماز بهترین چیز است هر که خواهد بسیار و هر که خواهد کم بخواند.

گفتم: یا رسول الله! چه عملى نزد خداوند عزّ و جل از همه محبوب تر است؟

فرمود ایمان به خدا و جهاد در راه او.

گفتم: ایمان کدام شخص کامل تر است؟

فرمود: هر که اخلاقش بهتر است.

گفتم: کدام مؤمن برتر است؟

فرمود: آن که مسلمین از دست و زبانش در امان باشند.

گفتم: کدام هجرت بهتر است؟

فرمود: از بدى هجرت کردن.

گفتم:چه وقت از شبها افضل است؟

فرمود نیمه‏ى آخر شب.

‏ گفتم: کدام نماز بهتر است؟

فرمود: نماز با قنوت طولانى.

گفتم: کدام روزه بهتر است؟

فرمود: روزه واجب و در نزد خدا چند برابر پاداش است.

گفتم: کدام صدقه بهتر است؟

فرمود: از آدم کم مال در پنهانى.

گفتم: کدام زکات بهتر است؟

فرمود: آن چیزى که در نزد اهل خبره‏اش گران ترین و عالی ترین و بهترین باشد.

گفتم: کدام جهاد بهتر است؟

فرمود: جهادى که خون مؤمن ریخته شود و اسبش پى گردد.

گفتم: کدام یک از آیه‏هاى قرآن بزرگ تر است؟

فرمود: آیة الکرسى.

گفتم: صحف ابراهیم چیست؟

فرمود: همه‏اش مَثَل بود از این قبیل «اى شاه مقتدر گرفتار من تو را نفرستادمت که مال دنیا را بر هم انباشته کنى بلکه فرستادمت تا دعاى مظلوم را از من بگردانى که من دعاى مظلوم را رد نمى‏کنم؛ اگر چه از کافر یا فاجر باشد.»

و در آن امثالى بود: «عاقلى که عقلش مقلوب نشده باشد وقت را سه قسمت می کند: قسمتى براى مناجات با خدا، و ساعتى براى تفکر در آفریده‏هاى الهى، و قسمتى و ساعتى که حساب خویشتن را نسبت به اعمالى که انجام داده برسد، و قسمتى که نیازهاى حلال خویش از خور و خواب بپردازد، و عاقل باید جز در یکى از سه حال نباشد: یا اندوختن توشه آخرت، یا کسب روزى، یا لذّت غیر حرام، و عاقل باید به وضع زمانه بصیر باشد و به کار خود پردازد، و زبان خویش نگهدارد، و هر که سخنان خود را از اعمال خود بداند جز در موارد لازم، کم حرف می زند.»

گفتم: یا رسول الله! صحف موسى در چه باره بود؟

فرمود: همه‏اش عبرت بود: «عجب از کسى که به جهنم یقین دارد چگونه مى‏خندد. عجب از کسى که به مرگ یقین دارد چگونه خوشحال مى‏شود. شگفتا از آن که به دنیا و دگرگونی ها و تحوّلاتش خبر دارد، و به آن دل می بندد و مطمئن مى‏شود. شگفتا از کسى که به حساب فردا ایمان دارد و عمل، نمى‏کند.»

پرسیدم: یا رسول الله! آیا در دنیا چیزى از آنچه در صحف ابراهیم و موسى بود باقى مانده بر آنچه به شما فرستاده شده؟

فرمود: بخوان «و رستگار است کسى که خود را تزکیه کند، و نام خدا را بیاد آرد و نماز گزارد، بلکه زندگى دنیا را برگزیند که آخرت بهتر و باقى است، همانا این (چهار آیه) در صحف ابراهیم و موسى بود.»

گفتم: یا رسول الله! مرا وصیّتى کن.

فرمود: تو را به تقوى سفارش مى‏کنم که در رأس همه کارهاى تو است.

گفتم: یا رسول الله! بیشتر بفرمایید.

فرمود: بر تو باد به تلاوت قرآن و ذکر خداوند عزّ و جل که تلاوت قرآن براى تو در آسمان ذکر و در زمین نور خواهد بود.

گفتم: یا رسول الله! بیشتر بفرمایید.

فرمود: بر تو باد به جهاد که جهاد، رهبانیّت امت من است.

گفتم: یا رسول الله! بیشتر.

فرمود: بر تو باد که جز از خوبى سکوت کنى، که این کار شیطان را از تو براند و در کارهاى دینت یاریت نماید.

گفتم: یا رسول الله! بیشتر.

فرمود: از خنده بسیار بپرهیز که دل را مى‏میراند، و روشنى چهره (آبرو) را می برد.

گفتم: یا رسول الله! بیشتر.

فرمود: به پائین‏تر از خود نگاه کن و به بالاتر از خود نظر مکن، که این کار وسیله بهترى است براى آن که نعمت هاى خدا را بر خود کم ندانى.

گفتم: یا رسول الله! بیشتر.

فرمود: با خویشان صله کن گر چه از تو ببرند، و مسکینان را دوست بدار و با ایشان مجالست کن.

گفتم: یا رسول الله! بیشتر.

فرمود: حق بگو گر چه تلخ باشد.

گفتم: یا رسول الله! بیشتر.

فرمود: در راه خدا از ملامت مردم مترس.

گفتم: بیشتر.

فرمود: عیوب خودت، تو را از عیب جویى مردم باز دارد و آنچه می کنى بر آنها عیب مگیر و همین عیب براى آدمى کافى است که در مردم عیب هایى را ببیند که در خود نمى‏بیند.

بعد دست به سینه‏ام نهاد و فرمود: عقلى چون تدبیر و پارسایى چون خود دارى از گناه و حسبى چون خوش خویى، وجود ندارد.

--------------------------------------------------------------------------------

[1] . رضى الدین، حسن بن فضل طبرسى؛ مکارم الأخلاق، ص472- 473؛ انتشارات شریف رضى ، قم، چهارم، 1370 ش.

:: دسته : سخنرانی مکتوب
تاریخ : 29 دی 1396 .:. نظرات : 0 .:. بازدید : 399
مطالب مشابه :



توجه : پرکردن فیلدهای ستاره دار الزامی است.
نام:*
ایمیل:*
کد امنیتی: *

کودکان در فضای مجازی نوجوانان در فضای مجازی خانواده و شبکه های اجتماعی میوه های اخلاقی انبیاء زندگی و خدا فصل دل تکانی خصوصیات مرد خوب و اهل زندگی بر باد رفته منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر پله ای تا خدا اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال زندگی با خورشید هشتم الفبای زندگی الفبای زندگی جلد 2 نقش ماهواره در زندگی بصیرت در زندگی اخلاق کریمانه فرهنگ و اقتصاد بی بصیرتانی از تاریخ کربلا هنر سخنوری در اعجاز بیان هنر سخنوری در اعجاز بیان چگونه سخنران خوبی شویم؟ یارانی از تبار عرشیان الفبای زندگی بصیرت در زندگی چاپ اول زندگی به سبک آفتاب خطبه فدکیه ،ذوالفقار فاطمه(س) همدلی و همزبانی دولت و ملت پنجره ای به زندگی اقتصاد مقاومتی ردپای گرگ در دست چاپ
دفترنشر آثار واندیشه های استاد سروری
طراحی و بهینه سازی : ثامن تم
X
کانال ایتااستاد