دفتر نشر اثار واندیشه های حجت الاسلام سروری

×
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
یکشنبه, 26 آذر 1396
کودکان در فضای مجازی نوجوانان در فضای مجازی خانواده و شبکه های اجتماعی میوه های اخلاقی انبیاء زندگی و خدا فصل دل تکانی خصوصیات مرد خوب و اهل زندگی بر باد رفته منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر پله ای تا خدا اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال در دست چاپ در دست چاپ در دست چاپ
آیه های زندگی
پیامبری برای همه عالم
پیامبری برای همه عالم
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ،آیه 28 سبا

و ما تو را برای همه مردم جهان جز مژده رسان و بیم دهنده نفرستادیم،ولی بیشتر مردم
[به این واقعیت] معرفت و آگاهی ندارند.
[ آرشیو کامل ]

اهمیت وجایگاه مسجد

موضوع :اهمیت وجایگاه مسجد

حجت الاسلام والمسلمین استاد سروری  درهمایشی که  بیش از 200 نفر از ائمه جماعات، و مسئولین هیئات امنای مساجد و فرماندهان پایگاه های بسیج از نواحی امام صادق (علیه السلام) ، امام رضا (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) شرکت داشتند.  به ایراد سخنرانی با عنوان اهمیت وجایگاه مسجد پرداختند.

 

متن کامل سخنرانی استاد سروری

 

﴿يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ﴾اعراف31   آنچه در قرآن با خطابِ «یا بنى آدم» بیان مى‏شود، مربوط به تمام انسان‏ها و همه‏ى ادیان و از مشتركات آنان است. از نظر مادی ومعنوی .

در قرآن کریم 28 بار کلمه مسجد که 22 موردبه صورت مفرد و6 مورد به صورت جمع اشاره شده است.

 

اولین جایگاهی که در کرة زمین برای توجه به وجود مبارک حضرت حق ساخته شد، کعبه بود.

﴿ِ إنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُديً لِلْعالَمينَ

و همة حرف اساسی آیه این بخش است وَ هُديً لِلْعالَمينَ

یک محل بین‌المللی، یک محل جهانی، یک محلی که به یک قاره و به یک ملت اختصاص نداشت. در ساختن این مرکزِ توجه به پروردگار، نفع عموم انسان در نظر بود: «للناس»؛ «لام»، لام انتفاع است و هدف هم این بود که از این منطقه، از این محل هدایت، به تمام جهانیان برسد: «هدی للعالمین»، «هدی» مصدر است، یعنی همة هویت این محل هدایتگر است. اما طراح این محل و نقشه‌دهندة این محل طبق روایاتی که در قدیمی‌ترین کتاب‌ها و تفاسیر ما آمده است، شخص پروردگار بود و وقتی امین وحی می‌خواست به بنّای این بنا نشان بدهد که دومین پیغمبر اولواالعزم پروردگار بود، حدود را -روایات می‌گویند- با نور تعیین کرد و نه با خط‌کش، نه با سنگ‌چین! و خود تعیین حدود این محل با نور خیلی پیام دارد؛ یعنی جایی که برای توجه دل‌ها به خدا ساخته می‌شود و حالا اسمش به مسجد معروف است، باید به‌گونه‌ای ساخته شود، با پولی ساخته شود، با مهندس و بنّایی ساخته شود که تولید روشنایی کند، تولید نور کند. حدود که تعیین شد، بنّایی به‌عهدة پدر همة انبیا قرار داده شد. دستی که می‌خواهد محل را بسازد، باید یک دست جامع، یک دست کامل، یک دست انسان کامل باشد. کارگری را هم که این بنّا انتخاب کرد، خودش دارای مقام نبوت بود. یعنی باید معنویت استادِ بنّا در یک مرتبه‌ای باشد و معنویت عَمَلةاین بنا باید در یک مرحله‌ای باشد که معنویت بنّا و کارگر در بدنة مسجد وارد بشود. شخصیت معنوی بنّا و کارگر به در و دیوار و زمین و شکل بنا انتقال پیدا بکند. این کار هم تحقق پیدا کرد و در کنار این قبلة توجه، یک حدودی را هم بعداً معلوم کردند که این حدود مسجدالحرام شد که ریشة همة مساجد دنیاست؛ به‌گونه‌ای‌که باید همة مساجد جهان شعبة آن مسجد باشند و خداوند متعال شرایطی را برای مسجد و واردشوندة به مسجد قرار داد: : «طائفین»، «عاکفین»، «رُکعَ»، «سُجّد»، «راکعین»، «ساجدین» و جلوی ورود دست ناپاک و پول ناپاک را هم برای بنای مساجد بست: «مَا کَانَ لِلْمُشْرِکِینَ أَن یَعْمُرُواْ مَسَاجِدَ الله چرا؟ شَاهِدِینَ عَلَى أَنفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ ؛ باطن خبیث اینها نباید به مسجد انتقال پیدا بکند.

قرآن وروایات اهل بیت علیهم السلام برای مسجد یک نگرشی کامل و دیدگاهی جامعه همراه  با تاکید فوق العاده قائل هستند تا جایی که به انسان ها اصرار  به زدودن آلودگی‌های ظاهری و باطنی در این حریم الهی می دهند .ودر سوره توبه خداوند پیش‌ازآنکه جایگاه مسجد و نقش مؤمنان را بیان کند، نفی شرک و نفاق به عنوان دولبه قیچی را در تخریب وحدت و حقیقت مسجد گوشزد می‌کند.

بر همین اساس قرآن کریم پیش شرطهای برای مسجدسازی نیت ومقاصد پدیدآمدن مسجدبایدمحور توحید، اتحاد و همدلی مؤمنان باشد و اساس آن تقوا، ایمان به خدا و اقامه‌ی احکام الهی قرار گیرد. بنا براین بیان می کند.  إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ ،مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ تعمیرواداره مسجد فقط باید دست اهل ایمان وباور کنندکان قیامته وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ وجز خدا از احدی نترسیده اند. تاهدایت بشید فَعَسَى أُوْلَئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ   با توجه به تاکید و اهمیت جایگاه مسجددر قرآن کریم   «وَ أَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ، فَلاَ تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً»، مسجدها از آن خداست؛ پس باید احدی جز او را نخوانید.

یادر احادیث وروایات آمده :

«رسول خدا  صلي‌الله عليه و آله می فرماید: (مستدرك، ج 3، ص 363).

*-اَلمَساجِدُ مَجالِسُ الأنبياء مساجد، محفل پيامبران  است.

*- الْمَساجِدُ بُيوتُ الْمُتَّقين. مساجد، خانة پرهيزگاران

*- اَلمَساجِدُ سُوقٌ مِنْ اَسْواقِ الـآخِرَةِ،  قِراها اَلْمَغْفِرَةُ وَ تُحْفَتُها الْجَنَّةُ! مساجد بازاري از بازارهاي آخرتند،  پذيرايي آن مغفرت و تحفه‌اش بهشت است! «مستدرك، ج 3، ص 361»

لاتَجْعَلُوا الْمَساجِدَ طُرُقاً حَتّي تُصَلّوا فِيها رَكْعَتَينِ.

از کنار مسجد عبور نکن مگر اینکه  تا دو ركعت نماز (مانند نماز تحيّت) در بخوانید«الفقيه، ج 2، ص 194»

پیامبر می فرماید: تازمانی که در مسجد هستی به تعدا هر نفسی که می کشی درجه ای از در بهشت به شما داده میشود با هر نفس ده گناه از شما پاک میشود ده حسنه براتون می نویسند .بحارالانوار ج83 ص370

امام جعفرصادق عليه‌السلام»: قال اللهُ تباركَ و تعالي ،

 اِنَّ بُيُوتِي فِي الْأَرْضِ اَلْمَسَاجِدُ،مساجد خانه‌هاي من در زمين‌اند.

اَلْجُلُوسُ فِي‌الْمَسْجِدِ عِبادَةٌ ؛تا وقتی گناهی سر نزند.

**با همه این اوصاف قرآن می فرماید هرمسجدی مورد تایید نیست لاَ تَقُمْ فِیهِ أَبَدًا لَّمَسْجِدٌ تو چنین مسجدی نمان مگر مسجدی که بر پایه تقوی، و طهارت ظاهری و باطنی وتقویت وبرپایی احکام ودین خداو محور اتحاد باشد. «وَالَّذِینَ اتَّخَذُواْ مَسْجِدًا ضِرَارًا وَکُفْرًا وَتَفْرِیقًا بَیْنَ الْمُؤْمِنِینَ. قرآن می فرماید دشمن بعضی وقتها برای ضربه زدن ونفوذ از عنوان‌ و اعتبار مقدسی ترین چیزها مثل مسجد، برای ضربه ‌زدن به اسلام، استفاده می‌کنند.مثل بازیهای انگری

مسجد باید عامل وحدت یک مملکت باشد، عامل وحدت یک شهر باشد، عامل وحدت یک محل باشد.

لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِیهِ ،      فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَن یَتَطَهَّرُواْ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ»،

« یُحِبُّونَ أَن یَتَطَهَّرُواْ » در باب تفعیل است، یعنی طهارت ظاهر، طهارت نیت، طهارت اندیشه، طهارت اخلاق، طهارت عمل و با همین « أَن یَتَطَهَّرُواْ »دارد به همة امام جماعت‌ها درس می‌دهد که شرکت‌کنندگان در مساجد را به این نقطه جهت بدهید تا مردم عاشق طهارت همه‌جانبه بشوند؛البته هنر می‌خواهد.

- مسجد یک نهاد هویت ساز در جامعه است.

خداوند، هفت گروه را در سايه لطف خود قرار میدهد وقتی که نظر لطف به دیگران نیست:  كسی كه همواره دلش وابسته به مسجد باشد.دلشوره برگشت به مسجد داردکه کی بگرده اینقدر مسجد را دوست داره . رَجُلٌ قَلْبُهُ مُتَعَلِّقٌ بِالْمَسْجِدِ

رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: الْمَسَاجِدُ أَنْوَارُ اللَّهِ‏ ،

مسجدها انوار الهی است.

باز رسول خدا حضرت فرمود:

«أَحَبُ‏ الْبِلَادِ إِلَى‏ اللَّهِ‏ مَسَاجِدُهَا، محبوب‌ترین جای شهرها نزد خدای متعال مساجد شهرهاست.

سوال  وقتی رسول خداصلي‌الله عليه و آله می فرماید:

مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَبْقي طَرِيّاً تَحْتَ الْأَرْضِ فَلَايَبْلي جَسَدُهُ فَلْيَشْتَرِ بُسُطَ الْمَساجِدِ. هر کس دوست دارد بدن او در قبر تر و تازه بماند و از بين نرود براي مساجد فرش و زيرانداز تهيه نمايد. (مستدرک، ج 3، ص 385)

حالا اگر شما جوانی در خانه خدا بکشید ونماز خوان کنید چه مزدی دارید:

رسولُ خدا به امیر مومنان فرمود: علی جان داری میروی طرف یمن: فَو اللَّهِ لأنْ يهْدِيَ اللَّه بِكَ رجُلاً واحِداً خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ وَغَرَبَتْ) اگر خداوند كسى را به دست تو هدايت كند برايت بهتر است از آنچه آفتاب بر آن طلوع و غروب مى كند ؛  

شهید حسن باقری : اگر خسته شدیم باید بدانیم کجای کار اشکال دارد وگرنه کار برای خدا خستگی ندارد لذت بخش است.

شهید مطهری ره می گوید: غنچه بهزور گل نمیشود نهال به زور رشد نمیکند وقد بکشد نیاز به هوا اکسیژن آب وخدا داردمراقبت دارد حوصله دارد پشت کار دارد.

وی در پایان افزود : یکی از راه هایی که دشمن به دنبال ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی و مسائل مقدس ما می باشد از را مقدسات وتخریب مقدسات واماکن ومجالس مذهبی است ، وبرای این موضوع خیلی هزینه می کند.  اما باید دانست که مسجد تنها نهاد هویت ساز است و اگر مسجد از بین برود ، هویت یک جامعه از بین خواهد رفت.

 

 

 

 

 

:: دسته : سخنرانی مکتوب
تاریخ : 6 مهر 1396 .:. نظرات : 0 .:. بازدید : 242
مطالب مشابه :



توجه : پرکردن فیلدهای ستاره دار الزامی است.
نام:*
ایمیل:*
کد امنیتی: *

کودکان در فضای مجازی نوجوانان در فضای مجازی خانواده و شبکه های اجتماعی میوه های اخلاقی انبیاء زندگی و خدا فصل دل تکانی خصوصیات مرد خوب و اهل زندگی بر باد رفته منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر پله ای تا خدا اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال زندگی با خورشید هشتم الفبای زندگی الفبای زندگی جلد 2 نقش ماهواره در زندگی بصیرت در زندگی اخلاق کریمانه فرهنگ و اقتصاد بی بصیرتانی از تاریخ کربلا هنر سخنوری در اعجاز بیان هنر سخنوری در اعجاز بیان چگونه سخنران خوبی شویم؟ یارانی از تبار عرشیان الفبای زندگی بصیرت در زندگی چاپ اول زندگی به سبک آفتاب خطبه فدکیه ،ذوالفقار فاطمه(س) همدلی و همزبانی دولت و ملت پنجره ای به زندگی اقتصاد مقاومتی ردپای گرگ در دست چاپ
دفترنشر آثار واندیشه های استاد سروری
طراحی و بهینه سازی : ثامن تم