دفتر نشر اثار واندیشه های حجت الاسلام سروری

×
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
شنبه, 29 مهر 1396
ردپای گرگ اقتصاد مقاومتی پنجره ای به زندگی همدلی و همزبانی دولت و ملت خطبه فدکیه ،ذوالفقار فاطمه(س) زندگی به سبک آفتاب زندگی با خورشید هشتم الفبای زندگی الفبای زندگی جلد 2 نقش ماهواره در زندگی بصیرت در زندگی اخلاق کریمانه فرهنگ و اقتصاد در دست چاپ در دست چاپ در دست چاپ
آیه های زندگی
تجارت  وسود ده برابری
تجارت وسود ده برابری


«مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا» ؛ «هر کس کار نيکي بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد» (انعام / 160)

 

[ آرشیو کامل ]

هدیه های جبرئیل به پیامبر

همیشه گفتم که هیچ انسانی در طول زندگی خود به چیزی نیاز پیدا نمی کنه (از هر حیثی که به ذهنتون بیاد) مگر اینکه در قرآن و روایات به اون اشاره شده و جوابش هم اومده 

این روایت از کتاب معانی الاخبار شیخ بزرگوار صدوق علیه الرحمة  آوردم

- حَدَّثَنَا أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ فِي حَدِيثٍ مَرْفُوعٍ إِلَى النَّبِيِّ ص قَالَ: جَاءَ جَبْرَئِيلُ ع إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَرْسَلَنِي إِلَيْكَ بِهَدِيَّةٍ لَمْ يُعْطِهَا أَحَداً قَبْلَكَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قُلْتُ وَ مَا هِيَ قَالَ الصَّبْرُ وَ أَحْسَنُ‏ مِنْهُ‏ قُلْتُ وَ مَا هُوَ قَالَ الرِّضَا وَ أَحْسَنُ مِنْهُ قُلْتُ وَ مَا هُوَ قَالَ الزُّهْدُ وَ أَحْسَنُ مِنْهُ قُلْتُ وَ مَا هُوَ قَالَ الْإِخْلَاصُ وَ أَحْسَنُ مِنْهُ قُلْتُ وَ مَا هُوَ قَالَ الْيَقِينُ وَ أَحْسَنُ مِنْهُ قُلْتُ وَ مَا هُوَ يَا جَبْرَئِيلُ قَالَ إِنَّ مَدْرَجَةَ ذَلِكَ التَّوَكُّلُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقُلْتُ وَ مَا التَّوَكُّلُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ الْعِلْمُ بِأَنَّ الْمَخْلُوقَ لَا يَضُرُّ وَ لَا يَنْفَعُ وَ لَا يُعْطِي وَ لَا يَمْنَعُ وَ اسْتِعْمَالُ الْيَأْسِ مِنَ الْخَلْقِ فَإِذَا كَانَ الْعَبْدُ كَذَلِكَ لَمْ يَعْمَلْ لِأَحَدٍ سِوَى اللَّهِ وَ لَمْ يَرْجُ وَ لَمْ يَخَفْ سِوَى اللَّهِ وَ لَمْ يَطْمَعْ فِي أَحَدٍ سِوَى اللَّهِ فَهَذَا هُوَ التَّوَكُّلُ قَالَ قُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ فَمَا تَفْسِيرُ الصَّبْرِ قَالَ تَصْبِرُ فِي الضَّرَّاءِ كَمَا تَصْبِرُ فِي السَّرَّاءِ وَ فِي الْفَاقَةِ كَمَا تَصْبِرُ فِي الْغِنَاءِ وَ فِي الْبَلَاءِ كَمَا تَصْبِرُ فِي الْعَافِيَةِ فَلَا يَشْكُو حَالَهُ عِنْدَ الْمَخْلُوقِ‏  بِمَا يُصِيبُهُ مِنَ الْبَلَاءِ قُلْتُ وَ مَا تَفْسِيرُ الْقَنَاعَةِ قَالَ يَقْنَعُ بِمَا يُصِيبُ مِنَ الدُّنْيَا يَقْنَعُ بِالْقَلِيلِ وَ يَشْكُرُ الْيَسِيرَ قُلْتُ فَمَا تَفْسِيرُ الرِّضَا قَالَ الرَّاضِي لَا يَسْخَطُ عَلَى سَيِّدِهِ أَصَابَ مِنَ الدُّنْيَا أَوْ لَمْ يُصِبْ وَ لَا يَرْضَى لِنَفْسِهِ بِالْيَسِيرِ مِنَ الْعَمَلِ قُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ فَمَا تَفْسِيرُ الزُّهْدِ قَالَ الزَّاهِدُ يُحِبُّ مَنْ يُحِبُّ خَالِقُهُ وَ يُبْغِضُ مَنْ يُبْغِضُ خَالِقُهُ وَ يَتَحَرَّ جُ مِنْ حَلَالِ الدُّنْيَا وَ لَا يَلْتَفِتُ إِلَى حَرَامِهَا فَإِنَّ حَلَالَهَا حِسَابٌ وَ حَرَامَهَا عِقَابٌ‏  وَ يَرْحَمُ جَمِيعَ الْمُسْلِمِينَ كَمَا يَرْحَمُ نَفْسَهُ وَ يَتَحَرَّجُ مِنَ الْكَلَامِ كَمَا يَتَحَرَّجُ مِنَ الْمَيْتَةِ الَّتِي قَدِ اشْتَدَّ نَتْنُهَا وَ يَتَحَرَّجُ عَنْ حُطَامِ الدُّنْيَا وَ زِينَتِهَا كَمَا يَتَجَنَّبُ النَّارَ أَنْ تَغْشَاهُ وَ أَنْ يُقَصِّرَ أَمَلَهُ وَ كَانَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ أَجَلُهُ قُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ فَمَا تَفْسِيرُ الْإِخْلَاصِ قَالَ الْمُخْلِصُ الَّذِي لَا يَسْأَلُ النَّاسَ شَيْئاً حَتَّى يَجِدَ وَ إِذَا وَجَدَ رَضِيَ وَ إِذَا بَقِيَ عِنْدَهُ شَيْ‏ءٌ أَعْطَاهُ فِي اللَّهِ فَإِنَّ مَنْ لَمْ يَسْأَلِ الْمَخْلُوقَ فَقَدْ أَقَرَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْعُبُودِيَّةِ وَ إِذَا وَجَدَ فَرَضِيَ فَهُوَ عَنِ اللَّهِ رَاضٍ وَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَنْهُ رَاضٍ وَ إِذَا أَعْطَى لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَهُوَ عَلَى حَدِّ الثِّقَةِ بِرَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قُلْتُ فَمَا تَفْسِيرُ الْيَقِينِ قَالَ الْمُوقِنُ يَعْمَلُ لِلَّهِ كَأَنَّهُ يَرَاهُ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ يَرَى اللَّهَ فَإِنَّ اللَّهَ يَرَاهُ وَ أَنْ يَعْلَمَ يَقِيناً أَنَّ مَا أَصَابَهُ لَمْ يَكُنْ لِيُخْطِئَهُ وَ أَنَّ مَا أَخْطَأَهُ لَمْ يَكُنْ لِيُصِيبَهُ وَ هَذَا كُلُّهُ أَغْصَانُ التَّوَكُّلِ وَ مَدْرَجَةُ الزُّهْدِ. معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص260________________________________________
ابن بابويه، محمد بن على، معاني الأخبار، 1جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم - قم، چاپ: اول، 1403 ق.

 نکته ی روایت در ترجمه این حدیث دقت کنید که کدام خصلت را بعد از کدام یک آورده معنی این ترتیب این است که صفت بعدی بدون صفت قبلی در انسان حاصل نمی شود نمی شود یا اگر موجود شد ناقص است پس باید هرکدام به نقصمان پی ببریم

احمد بن أبى عبد اللَّه از پدرش مرفوعا تا پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله روايت نموده كه جبرئيل خدمت رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله آمد، و عرض كرد: خداوند تبارك و تعالى مرا فرستاده كه هديه‏اى به تو تقديم نمايم كه به احدى قبل از تو داده نشده، پيغمبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله فرمود: من پرسيدم: آن چيست؟ گفت: «صبر» (شكيبائى، بردبارى) و بهتر از آن، گفتم: بهتر از صبر چيست؟ گفت: رضا (خوشنودى) و بهتر از آن، پرسيدم: بهتر از رضا چيست؟ جواب داد: «زهد» و بهتر از آن، گفتم: بهتر از زهد چيست؟ گفت: «اخلاص» و نيكوتر از آن، گفتم: نيكوتر از اخلاص چيست؟

پاسخ گفت: «یقين» و پسنديده‏تر از آن، پرسيدم: اى جبرئيل آن چيست؟ گفت:

نردبان رسيدن به آن، و آن «توكّل» بر خداى عزّ و جل است. گفتم: «توكّل» بر خداى عزّ و جلّ چيست؟ گفت: آنكه بدانى مخلوق زيان نمى‏زند، و سود

نمى‏رساند، و بخشش نمى‏كند، و باز نمى‏دارد، و نااميدى از مخلوق را شيوه خودسازى، پس هر گاه بنده چنين باشد به كسى جز خدا تكيه نكند، و نمى‏ترسد جز از خدا، و به كسى غير از خدا طمع نمى‏بندد پس اينست توكّل (كار خود را بخدا واگذاشتن و باميد خدا بودن).

پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود: گفتم اى جبرئيل توضيح بده كه «صبر» چيست؟

گفت: آن است كه انسان در سختى شكيبائى نمايد آن طور كه در رفاه و شادمانى و نيكوئى است، و در نيازمندى، چنان كه در بى‏نيازى است، و در بلا و بيمارى، آن گونه كه در عافيت و تندرستى است در همه اين حوال بردبارى را شيوه خود سازد، و از گرفتاريهائى كه به او مى‏رسد نزد مخلوق شكايت ننمايد، گفتم: تفسير «قناعت» چيست؟ گفت: راضى و خرسند باشد به آنچه از دنيا به وى مى‏رسد، راضى باشد به كم، از اندك نعمتى كه به او مى‏رسد (خداى را) سپاس گويد. گفتم: پس توضيح «رضا» چيست؟ فرمود: انسان خرسند، اگر روزگار او را در فشار قرار بدهد يا ندهد بر مولاى خود خشم نمى‏كند، و به كردار كم از خودش خوشنود نمى‏گردد. گفتم: اى جبرئيل! تفسير «زهد» چيست؟ پاسخ داد: زاهد دوست مى‏دارد آنچه را آفريدگارش دوست دارد، و دشمن مى‏دارد هر چه را خالقش دشمن دارد، و از حلال دنيا دورى مى‏كند، و به حرام آن التفاتى ندارد، زيرا حلالش حساب دارد و حرامش كيفر، و به همه مسلمانان چنان مهربان است كه نسبت به خود، و از سخن گفتن چنان پرهيز مى‏نمايد كه از مردارى كه سخت متعفّن شده، و از مال دنيا و آرايش آن دورى مى‏نمايد همچون پرهيز از آتشى كه مى‏خواهد او را فراگيرد، و آرزويش را كوتاه مى‏سازد، و اجلش را ميان دو چشم خود مى‏بيند. گفتم: اى جبرئيل! توضيح «اخلاص» چيست؟ گفت: مخلص (كسى كه كار بى‏ريا انجام دهد) كسى است كه از مردم چيزى نخواهد تا خود بيابد، و اگر يافت، خرسند گردد، و هر گاه نزد او چيزى باقى ماند، آن را در راه خدا مى‏بخشد، بدرستى كه، هر كس از مخلوق درخواست نكند، اعتراف به پرستش خدا نموده، و چون يافت و راضى شد پس او از خدا راضى است و خداوند تبارك و تعالى هم از او خشنود است و چون براى رضاى خدا بخشش كرد به حدّ اعتماد به پروردگار خود رسيده است. گفتم: پس تفسير «يقين» چيست؟ پاسخ داد: شخصى كه به سر حدّ يقين رسيد، عملش را چنان براى خدا انجام دهد كه گويا او را مى‏بيند چون (يقين دارد) اگر او خدا را به چشم نمى‏بيند، امّا خدا شاهد وى مى‏باشد، و به يقين مى‏داند هر آنچه از غم و شادى و غيره، به او رسد البتّه به او خواهد رسيد و از او نمى‏گذرد، و آنچه هم از وى ردّ شده حتما به او نخواهد رسيد، و هيچ كدام خطا نبوده بلكه از روى حساب مى‏باشد و صلاحش در آن بوده و همه اينها از شاخه‏هاى توكّل و نردبان رسيدن به بام «زهد» است.

معاني الأخبار / ترجمه محمدى، ج‏2، ص: 134

 

:: دسته : سخنرانی مکتوب
تاریخ : 6 اسفند 1395 .:. نظرات : 0 .:. بازدید : 387
مطالب مشابه :



توجه : پرکردن فیلدهای ستاره دار الزامی است.
نام:*
ایمیل:*
کد امنیتی: *

زندگی با خورشید هشتم الفبای زندگی الفبای زندگی جلد 2 نقش ماهواره در زندگی بصیرت در زندگی اخلاق کریمانه فرهنگ و اقتصاد بی بصیرتانی از تاریخ کربلا هنر سخنوری در اعجاز بیان هنر سخنوری در اعجاز بیان چگونه سخنران خوبی شویم؟ یارانی از تبار عرشیان الفبای زندگی بصیرت در زندگی چاپ اول زندگی به سبک آفتاب خطبه فدکیه ،ذوالفقار فاطمه(س) همدلی و همزبانی دولت و ملت پنجره ای به زندگی اقتصاد مقاومتی ردپای گرگ
دفترنشر آثار واندیشه های استاد سروری
طراحی و بهینه سازی : ثامن تم