دفتر نشر اثار واندیشه های حجت الاسلام سروری

×
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
یکشنبه, 26 آذر 1396
کودکان در فضای مجازی نوجوانان در فضای مجازی خانواده و شبکه های اجتماعی میوه های اخلاقی انبیاء زندگی و خدا فصل دل تکانی خصوصیات مرد خوب و اهل زندگی بر باد رفته منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر پله ای تا خدا اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال در دست چاپ در دست چاپ در دست چاپ
آیه های زندگی
پیامبری برای همه عالم
پیامبری برای همه عالم
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ،آیه 28 سبا

و ما تو را برای همه مردم جهان جز مژده رسان و بیم دهنده نفرستادیم،ولی بیشتر مردم
[به این واقعیت] معرفت و آگاهی ندارند.
[ آرشیو کامل ]

زيارت قبور و فوايد دنيوي و اخروي آن

 

آيا زيارت اهل قبور، دليل شرعي دارد؟

 

همان گروهي که با تعمير و ساخت و ساز آرامگاه مسلمانان مخالفت دارند، با زيارت قبور نيز مخالف‌اند تا آنجا که مردم را از اداي احترام به ساحت پيامبر اکرم | و اهل بيتش باز مي‌دارند. اکنون به اختصار، مشروعيت زيارت قبر و فوايد دنيوي و اخروي آن يادآوري مي‌شود.
الف) دليل شرعي زيارت قبور:
پيامبر اکرم | فرمود:
قبور اموات را زيارت کنيد؛ زيرا باعث يادآوري آخرت مي‌شود.[۱]
عايشه مي‌گويد: رسول خدا | زيارت قبور را اجازه داد و فرمود:
خدا به من دستور داده است که به قبرستان بقيع بروم و براي مردگانش آمرزش بخواهم... .[٢]
در کتاب‌هاي صحاح و مسانيد اهل سنت، زيارت اهل قبور، قطعي به شمار آمده و زيارت‌هاي گوناگوني ثبت شده است که پيامبر | در قبرستان بقيع آنها را قرائت مي‌کرد.[۳]
زيارت قبور انبيا، امامان، صالحان، شهداء و مؤمنان در فرهنگ اهل بيت ^ امري قطعي و مورد سفارش است.[۴] چنان که در فرهنگ اهل سنت نيز چنين است و به روايات زير اشاره نموده‌اند.
پيامبر فرمود: هر کس مرا زيارت کند، حتماً او را شفاعت خواهم کرد.[۵]
و نيز فرمود:
هر کس حجّ‌ کند و سپس قبر مرا زيارت کند، مانند کسي است که در حال زندگاني مرا زيارت کرده است.[۶] هر کسي حج کند و مرا زيارت نکند بر من جفا کرده است.[۷]
سيوطي چندين حديث از منابع اهل سنت، مبني بر زيارت اهل قبور نقل مي‌کند. مانند: پيامبر فرمود: هر کسي به زيارت قبر برادرش برود و نزد او بنشيند، آن ميت با او انس مي‌گيرد و جواب سلامش را مي‌دهد.[۸]
صديقه‌ي طاهره ÷ شنبه‌ها به زيارت قبور شهدا مي‌رفت و براي حمزه، سيدالشهدا، طلب رحمت و مغفرت مي‌کرد.[۹]
ب) فوايد زيارت قبور:
قرآن مجيد آثاري به برخي انسان‌ها و حتي اشيا نسبت داده است که نزديکي به آنها سبب بهره‌مندي از آن موهبت‌ها مي‌شود. اگر حضرت مريم کرامت داشت؛ و «هر زمان زکريا وارد محراب او مي‌شد و غذاي ويژه‌اي در آن جا مي‌ديد.»[۱۰] اگر پيراهن يوسف سبب بينايي پدرش شد؛[۱۱] اگر اصحاب براي قطره‌هاي آب وضوي پيامبر | بر يکديگر پيشي مي‌گرفتند؛[۱٢] چگونه مرقد منورشان براي زائران فوايدي نداشته باشد؟!
اينجاست که رسول خدا | فرمود:
هر کس مرا يا قبر مرا زيارت کند، شفيع يا گواه او خواهم بود.[۱۳]
زيارت مرقد امامان ^ به ويژه امام حسين × آثار بي‌شماري دارد که اشخاص بسياري با چشم سر ديده‌اند.
رسول الله | فرمود:
هر کسي، آيه‌اي از قرآن در مقبره‌ي مسلمانان بخواند، خداوند ثواب هفتاد پيامبر را به او مي‌دهد، و هر کس بر اهل قبور رحمت بفرستد، از آتش نجات مي‌يابد و در حالي که خندان است وارد بهشت مي‌شود.[۱۴]
امام حسين × فرمود:
هرگاه کسي وارد قبرستاني شود و بگويد: بار پروردگارا! بر اين ارواح کوچيده و... راحتي از جانب خودت و سلامي از جانب ما داخل کن، خداوند به شمار خلايق، از آدم تا قيامت براي او حسنه مي‌نويسد.[۱۵]
يکي از فوايد دنيايي زيارت قبور، اين است که به فرزندان بياموزيم ياد اموات را گرامي دارند و براي ما آن کنند که در حق اموات خود کرديم. همچنين زيارت قبور، بهترين درس براي اهل عبرت است.
رسول خدا | فرمود:
به زيارت قبرها برويد تا ياد ‌آخرت باشيد و در اين کار براي شما عبرتي است.[۱۶]
از اميرمؤمنان × سؤال شد: «براي چه همجواري با قبور را برگزيدي؟» فرمود: «اهل قبور را راستگوترين دوستان يافتم، چون از گناه باز مي‌دارند و آخرت رابه ياد مي‌آورند.»[۱۷]
در يکي از منابع معتبر اهل سنت آمده است: «زيارت اهل قبور براي عبرت‌آموزي و يادآوري جهان ‌آخرت، مستحب است.»[۱۸]
برخي فوايدي که از ناحيه‌ي زيارت اهل قبور به آن‌ها مي‌رسد:[۱۹]
فايده‌ي اصلي آن، ايمان و عمل صالح[٢۰] است. عمل صالح قابل توسعه است، به گونه‌اي که اگر خود عامل نباشد و يا از دنيا رفته باشد، عمل صالح او همچنان در حال ثواب‌رساني است.
در صحيح مسلم از پيامبر | نقل شده است:
وقتي انسان بميرد، عملش نيز تمام مي‌شود،؛ مگر سه عمل؛ صدقه‌ي جاري، دانش سودمند و فرزند صالحي که براي او دعا کند.[٢۱]
اما با وجود اين مطلب، در لسان شرع، براي دعا خواندن و زيارت کردن بازماندگان براي مردگان، فوايدي بيان شده است. به گفته‌ي قرآن مجيد:
﴿وَالَّذِينَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا...﴾؛ «آيندگان [مهاجر و انصار] براي آنان طلب غفران و ‌آمرزش مي‌کنند.»[٢٢]
يعني اعمال و دعاهاي زنده‌ها به حال اموات سودمند است.


منابع و مراجع:
[۱]. جعفر سبحاني، بحوث قرآنيه حول التوحيد و الشرک، ص ۵۵، به نقل از: شفاء السقام، ص ۱۰۷.
[٢]. سنن ابن‌ماجه، ص ۵۰۰، باب «ما جاء في زيارت القبور»، ح مسلسل ۱۵۶۹ و ۱۵۷۰.
[۳]. بحوث قرآنيه، ص ۵۶؛ و ر.ک: سنن ابن‌ماجه، ج ۱، ص ۵۰۰، احاديث ۱۵۶۹ - ۱۵۷۱.
[۴]. علامه مجلسي، زادالمعاد، ص ۵۷۱؛ و بحارالانوار، ج ۱۰٢، ص ٢۹۶، ح ۹.
[۵]. «عن عبدالله‌بن عمر: من زار قبري وجبت له شفاعتي»؛ تقي‌الدين سبکي، شفاء السقام، باب الاول، في زيارته، ص ۱۰٢؛ علي بن احمد سمهودي، وفاء‌الوفا، ج ۴، ص ۱۳۳۶.
[۶]. «من حجّ فزار قبري بعد وفاتي کمن زارني في حياتي»؛ همان.
[۷]. «من حجّ البيت و لم يزرني فقد جفاني»؛ همان.
[۸]. جلال‌الدين سيوطي، شرح الصدور، ص ٢۷۳ - ٢۷۵.
[۹]. بحارالانوار، ج ۱۰٢، ص ۳۰۰، ح ٢۷.
[۱۰]. آل عمران: آيه ۳۷.
[۱۱]. يوسف: آيات ۹۳- ۹۶.
[۱٢]. ابن هشام، السيره النبويه، ج ٢، ص ۳۱۴.
[۱۳]. بحوث قرآنيه حول التوحيد و الشرک، ص ۵۸. «من زار قبري او من زارني کنت له شفيعاً او شهيداً».
[۱۴]. بحارالانوار، ج ۱۰٢، ص ۳۰۰، ح ٢۹.
[۱۵]. همان، ح ۳۱؛ و ص ٢۹۵، ح ۳؛ و فروع کافي، ج ۳، ص ٢٢۹، ح ۱۰.
[۱۶]. محسن قرائتي، معاد، به نقل از: محجة البيضاء، ج ۸، ص ٢۹۸.
[۱۷]. بحارالانوار، ج ۱۰٢، ص ٢۹۶، ح ۷.
[۱۸]. جعفر سبحاني، بحوث قرآنيه، ص ۵۶، به نقل از: الفقه علي المذاهب الاربعه، ج ۱، ص ۵۴۰. «زيارة القبور مندوبة للاتعاف و تذکر الآخره و تتأکد يوم الجمعه...».
[۱۹]. ر.ک: بحارالانوار، ج ۱۰٢، ص ٢۹۶، ح ۶؛ وسائل الشيعة، ج ۳، ص ۹۳؛ عبدالله شبّر، حق اليقين، ج ٢، ص ۳۷۴؛ و شرح الصدور، ص ۳۹۷.
[٢۰]. عصر: آيه ۳.
[٢۱]. صحيح مسلم، ج ۵، ص ۷۳؛ کتاب الهبات، باب «وصول ثواب الصدقات الي الميت»؛ ر.ک: کتاب الزکاة، ج ٢، ص ۳۹٢، باب وصول ثواب الصدقه عن الميت اليه.
[٢٢]. حشر: آيه ۱۰.
------------------------------
منبع: عالم برزخ؛ رحيم لطيفي؛ مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي فرهنگي حوزه علميه

:: دسته : مقالات دینی اخلاقی
تاریخ : 24 شهریور 1396 .:. نظرات : 0 .:. بازدید : 140
مطالب مشابه :



توجه : پرکردن فیلدهای ستاره دار الزامی است.
نام:*
ایمیل:*
کد امنیتی: *

کودکان در فضای مجازی نوجوانان در فضای مجازی خانواده و شبکه های اجتماعی میوه های اخلاقی انبیاء زندگی و خدا فصل دل تکانی خصوصیات مرد خوب و اهل زندگی بر باد رفته منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر پله ای تا خدا اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال زندگی با خورشید هشتم الفبای زندگی الفبای زندگی جلد 2 نقش ماهواره در زندگی بصیرت در زندگی اخلاق کریمانه فرهنگ و اقتصاد بی بصیرتانی از تاریخ کربلا هنر سخنوری در اعجاز بیان هنر سخنوری در اعجاز بیان چگونه سخنران خوبی شویم؟ یارانی از تبار عرشیان الفبای زندگی بصیرت در زندگی چاپ اول زندگی به سبک آفتاب خطبه فدکیه ،ذوالفقار فاطمه(س) همدلی و همزبانی دولت و ملت پنجره ای به زندگی اقتصاد مقاومتی ردپای گرگ در دست چاپ
دفترنشر آثار واندیشه های استاد سروری
طراحی و بهینه سازی : ثامن تم