دفتر نشر اثار واندیشه های حجت الاسلام سروری

×
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
یکشنبه, 26 آذر 1396
کودکان در فضای مجازی نوجوانان در فضای مجازی خانواده و شبکه های اجتماعی میوه های اخلاقی انبیاء زندگی و خدا فصل دل تکانی خصوصیات مرد خوب و اهل زندگی بر باد رفته منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر پله ای تا خدا اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال در دست چاپ در دست چاپ در دست چاپ
آیه های زندگی
پیامبری برای همه عالم
پیامبری برای همه عالم
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ،آیه 28 سبا

و ما تو را برای همه مردم جهان جز مژده رسان و بیم دهنده نفرستادیم،ولی بیشتر مردم
[به این واقعیت] معرفت و آگاهی ندارند.
[ آرشیو کامل ]

چگونه امام زمان را از بین مدعیان تشخیص دهیم؟
چگونه امام زمان را از بین مدعیان تشخیص دهیم؟

شرح پرسش:
چگونه باید تشخیص بدهیم شخصی که ادعای امام زمان بودن می‌کند راست می‌گوید؟ امام زمان (عج) با معجزه می‌آید؟ تشخیص لحظه‌ی ظهور چگونه است؟

پاسخ:
گویند دانش آموزی در یکی از پایه‌های تحصیلی رد شده بود، آمد نزد مدیر مدرسه و گفت: شما به چه مَجُوزی (به جای مُجَوّز) مرا رد کردی؟ مدیر گفت: به همان مَجُوزی که اشتباه تلفظ می‌کنی! یعنی خود همین کلمه مجوز گفتن می‌تواند دلیل مردودی شما باشد.

در پرسش هم، کسی که در این دوران ادعای امام زمان بودن کند، خود همین دلیل است که امام زمان نیست، چرا که این فرد دو نوع می‌تواند ادعا کند:

1. بگوید من امام زمانم ولی هنوز ظهور نکرده ام، این در دوران غیبت با فلسفه غیبت سازگاری ندارد چون بنا است که آن حضرت ناشناس باشد و هرگز اتفاق نیفتاده است که مستقیماً به صورت آزاد و عینی خود را معرفی کند، بلی عده ی زیادی به محضر آن حضرت تشرف یافته اند که در ابتدا نشاخته اند وقتی هم از قراینی مانند شفا دادن بیمار، اظهار کرامت، و کار فوق العاده، و یا خبر غیبی و نظر علمی فوق العاده دادن شناخته اند بلافاصله حضرت از دید افراد پنهان شده است، بلی در برخی داستان ها همچون داستان علی بن مهزیار، علی به محضر آن حضرت شرفیاب می شود آن هم با دیدن چندین کرامت و امر خارق العاده که یقین حاصل می شود برای علی که آن فرد امام زمان بوده است. و این نوع تشرفات بدون چنان یقینی قابل دستیابی نیست.
در نتیجه کسی که قبل از ظهور علنی بدون نشان دادن کرامتی و به صورت عادی ادعای امام زمان بودن بکند، خود دلیل بطلان این ادعا است.

2. صورت دوم این است که شخص خود را امام زمان بداند و بگوید ظهور کرده ام این هم در صورتی قابل قبول است که پنج نشانه حتمی قبل از ظهور اتفاق افتاده باشد و این نشانه ها در روایات امده است از جمله امام صادق (ع) فرمود: «قبل از قیام قائم (عج) پنج علامت حتمی واقع خواهد شد: خروج یمانی و سفیانی، شنیده شدن ندائی اسمانی مردم همه متوجه می شوند که صاحب ندا مهدی است. خروج یمانی (سرداری از دوستان اهل بیت) و سفیانی (مردی از نسل ابوسفیان به نام عثمان بن عنبسه) کشته شدن نفس زکیه (در داخل مسجد الحرام) و فرورفتن لشکر در صحرا (بین مدینه و مکه) (بحار الانوار، محمد باقر مجلسی، دار الکتب الاسلامیه، ح 52، ص 204) علاوه بر نشانه های فوق باید سیصد و سیزده نفر یاران او نیز آماده شده و دور او را گرفته باشند، گذشته از این براساس اخبار و روایات رسیده، حضرت حجت به هنگام ظهور، تمام مواریث انبیاء را که دارای خاصیت منحصر به فرد می باشد همراه دارد، پیراهن یوسف و ابراهیم، عصای موسی، انگشتر سلیمان تابوت سکینه، پرچم و شمشیر پیامبر خاتم در نزد او خواهد بود.

ابی الجارود از امام باقر (ع) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: «هنگامی که قائم ظهور کند، با پرچم رسول خدا و انگشتری سلیمان و سنگ و عصای موسی ظهور خواهد کرد، سپس منادی او به فرمان آن حضرت ندا می دهد. فردی از شما غذا و آب و علف با خود حمل نکند ... پس در اولین منزل که آن حضرت فرود می آید آن سنگ را (به زمین) می زند، پس غذا و آب و علف از آن بیرون می آید و یاران و حیوانات آنان از آن می خورند و می نوشند ...». (همان، ج52، ص351، حدیث105)

و امام صادق (ع) فرمود: «همه آن اشیاء (در نزد حضرت مهدی) داخل آن جامه دان قرار دارد و همین طور تمامی ماترک انبیاء حتی عصای آدم و نوح و ماترک هود و صالح و مجموع ابراهیم، و جام یوسف و پیمانه و ترازوی شعیب و عصای موسی و تابوت (سکینه) او که ماترک (یادگاری های) آل موسی در آن قرار دارد ... و ملائکه آن را حمل می کنند و زره داود و انگشترش انگشتر حضرت سلیمان و تاجش و رحل عیسی و میراث انبیاء و رسولان (همه) در آن حامه دان قرار دارند». (همان، ح53، ص36)

آنچه به خوبان جهان داده اند ... قسم تو را بهتر از آن داده اند
آنچه نیازند بر آن دلبران ... جمله تو را هست زیادت بر آن

در نتیجه باید گفت فردی که ادعای امام زمان بودن می کند، یا این است که می‌گوید هنوز ظهور نکرده و در دوران غیبتش چنین چیزی می‌گوید، که این با فلسفه غیبت سازگاری ندارد. لذا خود دلیل است که فرد مذکور امام زمان نیست، بلی به صورت تشرّف آن هم با دیدن کرامات و نشانه های یقین آور ممکن است ولی این گونه دیدن یک لحظه ای است نه دائمی و مدت طولانی.
و اگر فرد ادعا دارد که امام زمان است و ظهور کرده است، این در صورتی است که نشانه های حتمی ظهور تحقق یافته باشد، و مواریث انبیاء نیز همراه او باشد.

:: دسته : مقالات مهدویت
تاریخ : 21 فروردین 1394 .:. نظرات : 0 .:. بازدید : 1456
مطالب مشابه :



توجه : پرکردن فیلدهای ستاره دار الزامی است.
نام:*
ایمیل:*
کد امنیتی: *

کودکان در فضای مجازی نوجوانان در فضای مجازی خانواده و شبکه های اجتماعی میوه های اخلاقی انبیاء زندگی و خدا فصل دل تکانی خصوصیات مرد خوب و اهل زندگی بر باد رفته منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر پله ای تا خدا اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال زندگی با خورشید هشتم الفبای زندگی الفبای زندگی جلد 2 نقش ماهواره در زندگی بصیرت در زندگی اخلاق کریمانه فرهنگ و اقتصاد بی بصیرتانی از تاریخ کربلا هنر سخنوری در اعجاز بیان هنر سخنوری در اعجاز بیان چگونه سخنران خوبی شویم؟ یارانی از تبار عرشیان الفبای زندگی بصیرت در زندگی چاپ اول زندگی به سبک آفتاب خطبه فدکیه ،ذوالفقار فاطمه(س) همدلی و همزبانی دولت و ملت پنجره ای به زندگی اقتصاد مقاومتی ردپای گرگ در دست چاپ
دفترنشر آثار واندیشه های استاد سروری
طراحی و بهینه سازی : ثامن تم