دفتر نشر اثار واندیشه های حجت الاسلام سروری

×
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
شنبه, 27 مرداد 1397
اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال پله ای تا خدا منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر بر باد رفته خصوصیات مرد خوب و اهل زندگی فصل دل تکانی زندگی و خدا میوه های اخلاقی انبیاء خانواده و شبکه های اجتماعی نوجوانان در فضای مجازی کودکان در فضای مجازی در دست چاپ در دست چاپ در دست چاپ
آیه های زندگی
وعده حکومت الهی
وعده حکومت الهی


«وَعَدَاللهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصّالحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّنَّهُمْ في الاَرْضِ كَما اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الِّذي ارْتَضي لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ اَمْناً يَعْبُدُونَني لا يُشْرِكُونَ بي شَيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَاٌولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ»؛ آيه 55 سوره نور

خدا به کسانی از شما بندگان که (به خدا و حجّت عصر علیه السّلام) ایمان آرند و نیکوکار گردند وعده فرمود که (در ظهور امام زمان) در زمین خلافتشان دهد چنانکه امم صالح پیمبران سلف را جانشین پیشینیان آنها نمود، و دین پسندیده آنان را (که اسلام واقعی است بر همه ادیان) تمکین و تسلط عطا کند و به همه آنان پس از خوف و اندیشه از دشمنان ایمنی کامل دهد که مرا به یگانگی، بی هیچ شائبه، شرک و ریا پرستش کنند، و بعد از آن هر که کافر شود پس آنان به حقیقت همان فاسقان تبهکارند.

[ آرشیو کامل ]

شرح فرازی از دعای عهد

« اللَّهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَةَ الرَّشِيدَةَ وَ الْغُرَّةَ الْحَمِيدَةَ »

«بار خدایا آن طلعت بارشادت و آن پیشانی سفید ستوده شده را به من بنما .»

از خداوند سبحان درخواست می‌کنیم امام زمانمان را به چشم ما بیاورد .

برخی دیدگاهشان اینگونه است که :

چو رسی به طور سینا «ارنی» بگو و بگذر                    که نیرزد این تمنا به جواب «لن ترانی»

آنکه در وادی عشق امام (ع) مقیم است می‌گوید :

چو رسی به طور سینا «ارنی» بگو و مگذر       تو جواب یار خواهی «چه تران» «چه لن ترانی»

کسی که به معرفت بیشتر نائل شده باشد قائل است که :

«ارنی» بگوید آن کس که تو را ندیده باشد              تو که بامنی همیشه ، چه جواب «لن ترانی»

« اللَّهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَةَ الرَّشِيدَةَ وَ الْغُرَّةَ الْحَمِيدَةَ »

در این فراز ، با طرح دو عنوان ولی عصر(ع) ، دیدار وجود مقدس حضرت را طلب می‌کنیم .

«الطلعة الرشیده» .

واژه «طلعة» به چند معنا آمده : «هر چه که ظهور کرده» ،«درآمده» ، «بالا رونده»، «جای برآمدن آفتاب»

وقتی به خداوند سبحان عرض می‌کنم «اللهم ارنی» طالب دیدار وجودی غایب و پنهان نیستم ، از خدا می‌خواهم آن خورشید طلوع کرده و آن ماه برآمده را به چشم بیاورد.

حضرت حجت برای خیلی‌ها طلوع کرده است . آقای الهی طباطبایی (برادر علامه طباطبایی) نقل شده : «حضرت ولی عصر(ع) یک ظهور اجتماعی دارند ، و یک ظهور فردی.» بنابراین می‌شود که روزی حضرت بر خانه دل ما هم قدم بگذارند و بر وجود ما طلوع کنند.

رهاورد این طلوع، پویایی ما در زندگی و حرکتمان رو به کمال و تعالی است. همانگونه که وقتی از طلوع خورشید مطلع می‌شویم ، حرکت و تلاش روزانه را آغاز می‌کنیم و روا نمی‌دانیم که همچنان در حال استراحت باشیم و کاهلی و سستی بورزیم .

«الرشیده .»

• کلماتی که بر وزن «فعیل» هستند هم معنای فاعلی دارند هم معنای مفعولی. بنابراین «رشیده» اشاره به وجودی است که هم راشد است و هم مرشد ، هم رشد دهنده است و هم رشد یافته .

• امام زمان (ع) وجود کوچک و صغیری نیست که بخواهیم در عالم بسیار بگردیم تا ایشان را پیدایش کنیم، رشید است وبه چشم می‌آید. اگر توفیق رویتش را نداریم مشکل، نابینایی و کوردلی ماست .

« اللَّهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَةَ الرَّشِيدَةَ » خداوندا ! به من بنما آن وجود برآمده بلند بالائی را که فقط از طریق او موجبات رشد مومنین فراهم می‌شود و تنها با راهیابی به حریم او می‌توان راه کمال و فلاح را یافت.

• «الطلعة» و «الرشیدة» ،هر دو با «ال» معرفه همراه است . اشاره به این نکته است که حضرت ولی عصر برای فطرت ما شناخته شده‌اند ، نزد فطرت الهی ما مبهم و ناشناخته نیستند .

« اللَّهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَةَ الرَّشِيدَةَ وَ الْغُرَّةَ الْحَمِيدَةَ »

برای واژه «غرّه» معانی مختلفی ذکر شده است:

غرّه: ماه نو، هلالی که شب اول ماه جلوه‌گری دارد وتنها بین ۲۰-۳۰ دقیقه قابل رویت است ودوره تابشی کوتاه دارد .

کمتر کسی است که دراین زمان کوتاه استهلال نماید ودر آسمان به دنبال ماه نو بگردد.

در این فراز دعا از خداوند طلب می‌کنم در زمان غیبت که اکثریت مردم در غفلت از امام (ع) به سر می‌برند، جزء افراد نادری باشم که در جستجوی یافتن امام زمانم هستم .

• غرّه: شب اول ماه

با توجه به این معنا، «غرّه» نشانی از دوره غیبت است که همچون شبی طولانی است .

روزی خواهد آمد که آن ماه عالم تاب در کل دنیا جلوه‌گری می‌کند ولی در این عبارت دعا، از خداوند منان در خواست می‌کنم همیشه حتی زمان غیبت حضرت، با او به سر برم و تمام سیر کمالی‌ام در کنار امامم باشد.

• غرّه: شریف قوم

از حضرت حق تمنا می‌کنم بهترین اهل عالم را به چشمم بیاورد تا دیگر دنیا و ما فیها برایم دلبری نکند .

• غرّه: سپیدی وسط پیشانی

واژه «غرّه» با این معنا حکایت از دو امر دارد :

۱- نشانی از معروفیت و شاخص بودن است . امام زمان(ع) وجودی ناشناخته نیست،چشم ما نابیناست که حضرت را با همه درخشندگی‌اش نمی‌بینیم .

۲- سفیدی پیشانی ،در فرهنگ اسلامی ما ، نمادی از نور سجده است . وقتی می‌گوییم کسی پیشانی‌ای سفید دارد، نشانه سجده‌های فراوانش در محضر حق است .

«سیماهم فی وجوههم من اثر السجود»

« اللَّهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَةَ الرَّشِيدَةَ وَ الْغُرَّةَ الْحَمِيدَةَ »

الحمیده: ستوده شده . امام عصر (ع) وجودی است ستایش شده که ثناگوهای فراوان دارد. در واقع درخواستمان از خداوند این است که ما را هم در شمار حامدین حضرت رقم زند.

« وَ اكْحُلْ نَاظِرِي بِنَظْرَةٍ مِنِّي إِلَيْهِ»

"با نگاهی از من به او ، چشمم را سرمه بکش."

آنچه در عبارات دعای عهد جلب توجه می‌کند طرح «من» های متعدد است : ارنی ،ناظری، منّی. در صورتی که قرارمان بر این بود که اظهار منیت نکنیم .

اما «من» هایی که در این عبارات مطرح می‌شود بوی منیت نمی‌دهد . این «من» من مضطر است ، منِ عاجز و مسکینی که می‌خواهد نهایت فقر و نیازش را به محضر امام زمان (ع) اظهار کند .

• « وَ اكْحُلْ نَاظِرِي بِنَظْرَةٍ مِنِّي إِلَيْهِ»

سرمه ، دید چشم را تقویت می‌کند . اگر تشرف به محضر ولی عصر(ع) نصیبم شود، امام زمان (ع) در خانه دلم حضور یابد ، دیدم قوی می‌شود دیگر قیامت را دور و دیر نمی‌بینم: «انّهم يرونه‏ بعيدا و نراه قريبا» در همین عالم، قیامتم برپا می‌شود .

«و كشفنا عنك غطائك‏ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» : از چشمهایم پرده‌برداری می‌شود و می‌توانم باطن امور را مشاهده کنم .

در ورای هر امری ضرر و خسران مشاهده کردم، سراغش نمی‌روم . و هر موردی که برایم رشد و کمال به دنبال داشت ، انجام می‌دهم .

• چشم سرمه کشیده زیباتر جلوه می‌کند با سایر چشم‌ها متفاوت است. وقتی از خداوند طلب می‌کنم تا با دیدار حضرت، چشمهایم را سرمه بکشد، در حقیقت درخواستم این است که چشم‌هایم با دیگر چشم‌های عالم فرق کند .

می‌خواهم حقیقت نگر شوم و توفیق دیدن نورالله نصیبم شود .

می‌خواهم همواره چشمم به اشاره ولی عصر (ع) باشد.

از تو به یک اشاره       از من به سر دویدن

می‌خواهم از دنیا بینی ، عیب بینی و دیدن هر آنچه که مرضی او نیست، به دور باشم .

:: دسته : مباحث مهدویت
تاریخ : 17 آذر 1396 .:. نظرات : 0 .:. بازدید : 281
مطالب مشابه :



توجه : پرکردن فیلدهای ستاره دار الزامی است.
نام:*
ایمیل:*
کد امنیتی: *

کودکان در فضای مجازی نوجوانان در فضای مجازی خانواده و شبکه های اجتماعی میوه های اخلاقی انبیاء زندگی و خدا فصل دل تکانی خصوصیات مرد خوب و اهل زندگی بر باد رفته منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر پله ای تا خدا اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال زندگی با خورشید هشتم الفبای زندگی الفبای زندگی جلد 2 نقش ماهواره در زندگی بصیرت در زندگی اخلاق کریمانه فرهنگ و اقتصاد بی بصیرتانی از تاریخ کربلا هنر سخنوری در اعجاز بیان هنر سخنوری در اعجاز بیان چگونه سخنران خوبی شویم؟ یارانی از تبار عرشیان الفبای زندگی بصیرت در زندگی چاپ اول زندگی به سبک آفتاب خطبه فدکیه ،ذوالفقار فاطمه(س) همدلی و همزبانی دولت و ملت پنجره ای به زندگی اقتصاد مقاومتی ردپای گرگ
دفترنشر آثار واندیشه های استاد سروری
طراحی و بهینه سازی : ثامن تم