دفتر نشر اثار واندیشه های حجت الاسلام سروری

×
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
پنج شنبه, 27 مهر 1396
ردپای گرگ اقتصاد مقاومتی پنجره ای به زندگی همدلی و همزبانی دولت و ملت خطبه فدکیه ،ذوالفقار فاطمه(س) زندگی به سبک آفتاب زندگی با خورشید هشتم الفبای زندگی الفبای زندگی جلد 2 نقش ماهواره در زندگی بصیرت در زندگی اخلاق کریمانه فرهنگ و اقتصاد در دست چاپ در دست چاپ در دست چاپ
آیه های زندگی
تجارت  وسود ده برابری
تجارت وسود ده برابری


«مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا» ؛ «هر کس کار نيکي بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد» (انعام / 160)

 

[ آرشیو کامل ]

منجي جهاني کيست؟

منجي جهاني کيست؟

پاسخ:

در ابتدا بايد به اين نکته توجه کرد که تورات و انجيل فعلي، مجموعه‌اي از کتاب‌هايي است که به وسيله ياران حضرت موسي × و حضرت عيسي × به وجود آمده و در عين حال، شک نيست که قسمتي از تعليمات انبيا و محتواي کتاب‌هاي آسماني، در ضمن گفته‌هاي پيروانشان به اين کتاب‌ها انتقال يافته است؛(۱) پس آن چه در کتاب‌هاي اديان فعلي وجود دارد، وحي آسماني نيست تا اعتبار و حجيت داشته باشد.با توجه به اين نکته، بايد گفت که آن چه از قرآن درباره بشارت‌هاي کتاب‌هاي قبلي و اصلي - تحريف نشده - استفاده مي‌شود و آن چه هم از لابه‌لاي انجيل و تورات فعلي استفاده مي‌شود، اين است که بشارت به آمدن پيغمبري به نام «محمد و احمد» | داده‌اند؛ نه منجي که تمام بشريت را نجات دهد و عدالت را فراگير و جهاني نمايد که در ذيل به اين مطلب اشاره مي‌شود:

بشارت در آيات قرآن
۱. «و به ياد آوريد، هنگامي را که عيسي بن مريم گفت: اي بني‌اسرائيل! من فرستاده خدا به سوي شما هستم؛ در حالي که تصديق کننده کتابي که قبل از من فرستاده شده [تورات] مي‌باشم و بشارت دهنده به رسولي که بعد از من مي‌آيد و نام او احمد است».(٢) اين آيه مي‌گويد که آن چه در تورات اصلي آمده، بشارت به آمدن رسولي به نام احمد است و نه منجي.
٢. «آنها که از فرستاده خدا - پيامبر امي - پيروي مي‌کنند، همان کسي که صفاتش را در تورات و انجيلي که نزدشان است، مکتوب مي‌بينند».(۳) از اين آيه هم استفاده مي‌شود که بشارت کتاب‌هاي قبلي، آمدن پيامبر امي بوده، نه منجي جهاني.
۳. «هنگامي که از طرف خداوند، کتابي [قرآن] براي آنها آمد که موافق نشانه‌هايي بود که با خود داشتند و پيش از اين جريان به خود نويد فتح مي‌دادند [که با کمک او بر دشمنان منطقه‌اي پيروز گردند، با اين همه] هنگامي که اين کتاب و پيامبري را که از قبل شناخته بودند، نزد آنها آمد، به او کافر شدند. لعنت خدا بر کافران باد».(۴)
در شأن نزول اين آيه چنين مي‌خوانيم: «يهود در کتاب‌هاي خويش ديده بودند که هجرت‌گاه پيامبر اسلام | بين کوه «عير» و «احد» خواهد بود؛ لذا از سرزمين خويش بيرون آمدند و در جست‌وجوي سرزمين مهاجرت رسول اکرم | پرداختند. در اين ميان، به کوهي به نام «حداد» در اطراف مدينه رسيدند و گفتند: حداد، همان احد است و در همان جا متفرق شدند و هر گروهي در جايي مسکن گزيد.(۵) اين نشان مي‌دهد که در کتاب‌هاي آنها، نام حضرت محمد | و محل هجرتش مشخص بوده و اين مشخصات، غير از آن چيزي است که درباره منجي عالم آمده است.

بشارت در تورات و انجيل
در انجيل يوحنا چنين آمده است: «و من از پدر خواهم خواست و او تسلي دهنده ديگر، به شما خواهد داد...»؛(۶) همين طور، فخرالاسلام، نويسنده معروف انس‌الاسلام که خود يکي از کشيشان بود، جريان مفصلي دارد که نشان مي‌دهد لفظ «فارقليطا»، به زبان سرياني و «پريکتوس»، به زبان يوناني که در تورات و انجيل آمده، «احمد» و «محمد» است که همان پيامبر اسلام است(۷) و نه منجي جهاني.
همچنين بايد گفت که اگر (بر فرض محال) چنين چيزي بوده که تحقق نيافته است؛ زيرا پيامبر اکرم | که به اعتقاد پيروان همه اديان و جهانيان از دنيا رفت و عدالت فراگير جهاني به وجود نيامد؛ هر چند او دين کامل و جهاني آورد؛ ولي عدالت، جهاني نشد و تمام بشريت نجات نيافت؛ پس گذشت تاريخ، بطلان اين نظر را نشان داده است؛ علاوه بر اين، در همان اديان، به طور جداگانه، بشارت به منجي جهاني داده شده است که به نمونه‌هايي اشاره مي‌شود:
۱. در کتاب مقدس هندوها، چنين مي‌خوانيم: «دور دنيا تمام شود، به پادشاه عادلي در آخرالزمان که پيشواي ملائکه و پريان و آدميان باشد؛ حق و راستي با او باشد».(۸) «پادشاهي دنيا، به فرزند سيد خلايق [همان پيامبر خاتم | ] دو جهان، کشن بزرگوار، تمام شود. او کسي باشد که بر کوه‌هاي مشرق و مغرب دنيا حکم براند و بر ابرها سوار شود و دين خدا، يک دين شود و دين خدا زنده گردد».(۹)
برهمائيان مي‌گويند: «و شينو در ميان مردم ظاهر گردد... او از همه کس قوي‌تر و نيرومندتر است... هنگام ظهور وي، خورشيد و ماه، تاريک شوند و زمين خواهد لرزيد».(۱۰)
چينيان معتقدند که: «کريشنا ظهور کرده، جهان را نجات مي‌دهد».(۱۱) چيني‌ها همچنين مي‌گويند: «هنگامي که فساد، انحطاط و تباهي، جهان را فرا گيرد، شخص کاملي که آن را تيرتنگره (نويد دهنده) گويند، ظهور کرده، تباهي را از بين مي‌برد و صافي را از نو برقرار مي‌سازد».(۱٢)
در کتاب‌هاي آسماني تحريف شده انبياي گذشته، بيشتر از موعود جهاني سخن به ميان آمده است. اين موعود، در دين مجوس، به نام «بهرام ايستاده (قائم) و نجات دهنده»، در زبور، به نام «عفيق»، در صحف ابراهيم به نام «حاشر»، در تورات، «ماشع» و در انجيل، «مسيح الزمان» خوانده شده است.(۱۳) در کتاب‌هاي مقدس زرتشتيان چنين مي‌خوانيم: «سوشيانت (نجات دهنده)، دين را به جهان رواج دهد؛ فقر و تنگدستي را ريشه کن سازد؛ ايزدان را از دست اهريمنان نجات دهد و مردم جهان را هم‌فکر، هم‌گفتار و هم‌کردار سازد».(۱۴)
در زبور داوود، چنين آمده است: «قوم‌ها را به انصاف داوري خواهد کرد. آسمان، شادي کند و زمين، مسرور گردد. دريا غرش نمايد. صحرا و هر چه در آن است، به وجد آيد. آن گاه، تمام درختان، ترنم خواهند نمود به حضور خداوند؛ زيرا که [او] مي‌آيد... ».(۱۵)
در تورات، کتاب مقدس يهوديان، چنين آمده است: «مسکينان را به عدالت داوري خواهد کرد. گرگ با بره سکونت خواهد کرد. پلنگ با بزغاله خواهد خوابيد و در تمامي کره زمين مقدس، شر و فسادي نخواهد بود؛ زيرا که جهان از معرفت خداوند پر خواهد شد».(۱۶)
و در انجيل متي چنين مي‌خوانيم: «شما نيز حاضر باشيد؛ زيرا در ساعتي که گمان نبريد، پسر انسان مي‌آيد». همچنين آمده است: «همچنان که برق از مشرق ساطع مي‌شود تا به مغرب ظاهر مي‌شود، ظهور پسر انسان نيز چنين خواهد بود».
در سخنان هيچ يک از پيامبران گذشته، بسان پيغمبر آخرالزمان، سخن از مهدي موعود و منجي بشر نرفته و تصوير جامع و کاملي از قيام، عدالت، حکومت و اوصاف شخصي آن حضرت ارائه نشده است. بخش‌هاي نقل شده از اديان گذشته، نشان‌دهنده آن است که منجي جهاني، غير از پيغمبر خاتمي است که بشارت ظهور وي در اديان گذشته داده شده است.
براي مطالعه بيشتر، به کتاب‌هاي زير مراجعه نماييد:
۱. خورشيد مغرب، محمد رضا حکيمي.
٢. مجله مبلغان، شماره ۳۴ (در مقاله نبرد انتظارها) و شماره ۵۸ (مقاله خاتم انبيا از خاتم اوصيا مي‌گويد).
۳. مهدي، انقلابي بزرگ، ناصر مکارم شيرازي.


منابع و مراجع:
۱. ناصر مکارم شيرازي، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلاميه، ج ۱، ص ٢۱۰.
٢. صف(۶۱)، آيه ۶.
۳. اعراف(۷)، آيه ۱۵۶.
۴. بقره(٢)، آيه ۸۹.
۵. تفسير نمونه، ج ۱، صص ۳۴٢-۳۴۳؛ طبرسي، مجمع‏البيان، ج ۱، ص ۳۱۰؛ نخبه التفاسير، ج ۱، ص ٢۸٢.
۶. تفسير نمونه، ج ٢۴، ص ۷۵.
۷. همان، ج ۱، ص ٢۱۱-٢۱٢.
۸. مجله مبلغان، شماره ۵۸، ص ۴۵؛ سخنان مهدي، ص ۵.
۹. مجله مبلغان، شماره ۳۴، ص ۴۵؛ سيد هادي خسروشاهي، مصلح جهاني، ص ۶۰.
۱۰ و ۱۱. اوپانيشاد، ص ۶۴۷؛ به نقل از مجله مبلغان، شماره ۵۸، ص ۴۵؛ ريک و داماند الاي، ص ۱۶ و ٢۴.
۱٢. مجله مبلغان، شماره ۵۸، ص ۴۶.
۱۳. شيخ محمود عراقي، دارالسلام، ص ۴۷.
۱۴. جاماسب نامه، ص ۱۴۱ و مجله مبلغان، شماره ۵۸، ص ۴۵.
۱۵. زبور، مزامير، مزمور ۹۶، جمله هاي ۱۰-۱۳.
۱۶. قاموس مقدس، ص ٢۱۹؛ مبلغان، شماره ۵۸، ص ۴۵.

:: دسته : مباحث مهدویت
تاریخ : 24 شهریور 1396 .:. نظرات : 0 .:. بازدید : 77
مطالب مشابه :



توجه : پرکردن فیلدهای ستاره دار الزامی است.
نام:*
ایمیل:*
کد امنیتی: *

زندگی با خورشید هشتم الفبای زندگی الفبای زندگی جلد 2 نقش ماهواره در زندگی بصیرت در زندگی اخلاق کریمانه فرهنگ و اقتصاد بی بصیرتانی از تاریخ کربلا هنر سخنوری در اعجاز بیان هنر سخنوری در اعجاز بیان چگونه سخنران خوبی شویم؟ یارانی از تبار عرشیان الفبای زندگی بصیرت در زندگی چاپ اول زندگی به سبک آفتاب خطبه فدکیه ،ذوالفقار فاطمه(س) همدلی و همزبانی دولت و ملت پنجره ای به زندگی اقتصاد مقاومتی ردپای گرگ
دفترنشر آثار واندیشه های استاد سروری
طراحی و بهینه سازی : ثامن تم