دفتر نشر اثار واندیشه های حجت الاسلام سروری

×
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
دوشنبه, 31 اردیبهشت 1397
کودکان در فضای مجازی نوجوانان در فضای مجازی خانواده و شبکه های اجتماعی میوه های اخلاقی انبیاء زندگی و خدا فصل دل تکانی خصوصیات مرد خوب و اهل زندگی بر باد رفته منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر پله ای تا خدا اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال در دست چاپ در دست چاپ در دست چاپ
آیه های زندگی
ماه رمضان
ماه رمضان

 

شَهْرُ رَمَضانَ‏ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ. سوره بقره، آیه ۱۸۵

(روزه، در چند روز معدودِ) ماهِ رمضان است؛ ماهى که قرآن، براى راهنمایى مردم، و نشانه‏ هاى هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است. پس آن کس از شما که در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن کس که بیمار یا در سفر است، روزهاى دیگرى را به جاى آن، روزه بگیرد! خداوند، راحتى شما را مى‏خواهد، نه زحمت شما را! هدف این است که این روزها را تکمیل کنید؛ و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده، بزرگ بشمرید؛ باشد که شکرگزارى کنید!

[ آرشیو کامل ]

ظاهربینی‌ و سطحی‌نگری‌: موجب‌ غفلت‌ از حقایق‌‏

 

شرح وتفسیر ایه :

 

دعوت‌ پیوستة‌ قرآن‌ به‌ تعقل‌ و تفکر و تعلّم‌، در حقیقت‌ نفی‌ ظاهربینی‌ و سطحی‌نگری‌است‌ و اساساً خداوند قضاوت‌ و موضع‌گیری‌ کفار و دشمنان‌ِ انبیا و وحی‌ را دربارة‌ دین‌قضاوتی‌ غیرعالمانه‌ شمرده‌ است‌: «بَل‌ کَذَّبُوا بِما لَم‌یُحیطُوا بِعِلمِه‌ِ وَ لَمّا یَأتِهِم‌ تَأویلُه‌ُ»(بلکه‌ چیزی‌ را تکذیب‌ کردند که‌ آگاهی‌ از آن‌ نداشتند و هنوز واقعیتش‌ بر آنان‌ روشن‌نشده‌ است‌). یا می‌فرماید: «فَلِم‌َ تُحاجُّون‌َ فیما لَیس‌َ لَکُم‌ بِه‌ِ عِلم‌ٌ» (چرا دربارة‌ آنچه‌ آگاه‌نیستید گفتگو می‌کنید؟)
مؤمن‌ به‌ برکت‌ ایمان‌، که‌ همان‌ علم‌ و معرفت‌ توحیدی‌ است‌، نگاهی‌ عالمانه‌ و عمیق‌دارد و این‌ گونه‌ نیست‌ که‌ فقط‌ ظاهری‌ از حوادث‌ و وقایع‌ و پدیده‌ها را ببیند، بلکه‌چشمی‌ باطن‌بین‌ و ژرف‌نگر با اوست‌. این‌ امر چنان‌ بااهمیت‌ است‌ که‌ در روایات‌ حتی‌برای‌ عبادت‌ بدون‌ علم‌ و معرفت‌، یعنی‌ با سطحی‌نگری‌، هیچ‌ ارزشی‌ قایل‌ نشده‌اند. امام‌علی‌(ع) می‌فرمایند: «المُتَعَـبِّدُ عَلی‌' غَیرِ فِقه‌ٍ کَحِمارِ الطّاحونَة‌ِ یَدُورُ وَ لایَبرَح‌ُ...»(عبادت‌کننده‌ای‌ که‌ عبادتش‌ از روی‌ فهم‌ و دانایی‌ نیست‌، مانند الاغ‌ آسیا است‌ که‌ به‌اطراف‌ خود می‌گردد و از جایش‌ دور نمی‌شود؛ و دو رکعت‌ نماز از دانا بهتر است‌ ازهفتاد رکعت‌ از نادان‌، زیرا فتنه‌ به‌ عالِم‌ روی‌ می‌آورد و او با دانش‌ خود از آن‌ بیرون‌می‌رود؛ و فتنه‌ برای‌ جاهل‌ و نادان‌ رخ‌ می‌دهد، پس‌ او را به‌ سبب‌ نادانی‌اش‌ از جا برکنَد وپراکنده‌ سازد؛ و کار اندک‌ با دانش‌ِ بسیار بهتر است‌ از کار بسیار با دانش‌ کم‌ و شک‌ ودودلی‌ و شبهه‌ و چیزی‌ که‌ در آن‌ حق‌ با باطل‌ اشتباه‌ شود). از طرف‌ دیگر، انسان‌ موجودی‌ است‌ قابل‌ برای‌ پی‌بردن‌ به‌ عمق‌ و باطن‌ و اسرار عالم‌.رسول‌ خدا(ص)در این‌ باره‌ می‌فرمایند: «لَولا اَن‌َّ الشَّیاطین‌َ یَحومُون‌َ عَلی‌' قُلوب‌ِ بَنی‌ 'ادَم‌َلَنَظَرُوا اِلی‌' مَلَکُوت‌ِ السَّماءِ» (اگر نه‌ این‌ بود که‌ شیاطین‌ در اطراف‌ دلهای‌ آدمیان‌می‌چرخند، آنها ملکوت‌ آسمانها را مشاهده‌ می‌کردند.)
مُلاّی‌ِ رومی‌ به‌ زیبایی‌ در بیان‌ حدود معرفت‌ انسان‌ و خصوصاً سطحی‌نگری‌ اوحکایت‌ پیلی‌ را آورده‌ که‌ در خانه‌ای‌ تاریک‌ بود و مردم‌ پیل‌ندیده‌ هر یک‌ به‌ زعم‌ خود اورا به‌ گونه‌ای‌ توصیف‌ کرده‌اند:
پیل‌ اندر خانة‌ تاریک‌ بودعرضه‌ را آورده‌ بودندش‌ هنود
از برای‌ دیدنش‌ مردم‌ بسی‌اندر آن‌ ظلمت‌ همی‌ شد هر کسی‌
دیدنش‌ با چشم‌ چون‌ ممکن‌ نبوداندر آن‌ تاریکی‌اش‌ کف‌ می‌بسود
آن‌ یکی‌ را کف‌ به‌ خرطوم‌ اوفتادگفت‌ همی‌ چون‌ ناودان‌ است‌ این‌ نهاد
آن‌ یکی‌ را دست‌ بر گوشش‌ رسیدآن‌ بر او چون‌ بادبیزن‌ شد پدید
آن‌ یکی‌ را کف‌ چو بر پایش‌ بسودگفت‌ شکل‌ پیل‌ دیدم‌ چون‌ عمود
آن‌ یکی‌ بر پشت‌ او بنهاد دست‌گفت‌ خود این‌ پیل‌ چون‌ تختی‌ بُدَست‌
همچنین‌ هر یک‌ به‌ جزوی‌ که‌ رسیدفهم‌ آن‌ می‌کرد هر جا می‌شنید
از نظرگه‌ گفتشان‌ شد مختلف‌آن‌ یکی‌ دالش‌ لقب‌ داد این‌ الف‌
در کف‌ هر کس‌ اگر شمعی‌ بُدی‌اختلاف‌ از گفتشان‌ بیرون‌ شدی‌
چشم‌حس همچون‌کف‌دست‌است‌وبس‌نیست‌ کف‌ را بر همة‌ او دسترس‌

:: دسته : آیه های زندگی
تاریخ : 21 آبان 1395 .:. نظرات : 0 .:. بازدید : 628
مطالب مشابه :



توجه : پرکردن فیلدهای ستاره دار الزامی است.
نام:*
ایمیل:*
کد امنیتی: *

کودکان در فضای مجازی نوجوانان در فضای مجازی خانواده و شبکه های اجتماعی میوه های اخلاقی انبیاء زندگی و خدا فصل دل تکانی خصوصیات مرد خوب و اهل زندگی بر باد رفته منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر منهاج المنابر پله ای تا خدا اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال زندگی با خورشید هشتم الفبای زندگی الفبای زندگی جلد 2 نقش ماهواره در زندگی بصیرت در زندگی اخلاق کریمانه فرهنگ و اقتصاد بی بصیرتانی از تاریخ کربلا هنر سخنوری در اعجاز بیان هنر سخنوری در اعجاز بیان چگونه سخنران خوبی شویم؟ یارانی از تبار عرشیان الفبای زندگی بصیرت در زندگی چاپ اول زندگی به سبک آفتاب خطبه فدکیه ،ذوالفقار فاطمه(س) همدلی و همزبانی دولت و ملت پنجره ای به زندگی اقتصاد مقاومتی ردپای گرگ در دست چاپ
دفترنشر آثار واندیشه های استاد سروری
طراحی و بهینه سازی : ثامن تم
X
کانال ایتااستاد